حجت‌الاسلام فوادیان گفت: برخی با اینکه امام زمان(عج) را دوست دارند اما برای رسیدن به انتظارات و خواسته‌های امام زمان خود اقدامی نمی‌کنند، لقمه حرام می‌خورند و یا بصیرت اخلاقی و سیاسی ندارند لذا بین انتظار واقعی با انتظار از جنس کوفی‌صفتان فرق است.

انتظاری که در پی خواسته‌های امام زمان(عج) نباشد، کوفیانه است

حجت الاسلام محمدرضا فوادیان، استاد مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و دبیر علمی اندیشکده بین‌المللی مهدویت با اشاره به انتظار کوفیان که به عاشورای حسینی و شهادت امام حسین(ع) و یارانشان ختم شد، اظهار کرد: جنس انتظار کوفی‌ها با جنس انتظاری که یاران اباعبدالله(ع) از امام زمان خود داشتند، فرق می‌کرد.

وی با بیان اینکه مردم کوفه نشسته بودند و انتظار داشتند که امام زمانشان به سوی آن‌ها برود، گفت: این انتظار دردی دوا نمی‌کند؛ انتظاری خوب است که انسان سعی کند خواسته‌ها و انتظارات امام زمان خود را برآورده کند.

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به دو نوع «انتظار من از امام و انتظار امام از من»، گفت: «حبیب بن مظاهر» از همین کوفه و «مسلم بن عوسجه» و «قیس بن مسهر» منتظر نماندند که امام به سوی آن‌ها برود بلکه قیام کردند و خود را را به امام حسین(ع) رساندند.

مَثَلِ امام زمان همانند کعبه است؛ مردم باید به سراغش بروند

دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت اضافه کرد: «محمود بن لبید» حضرت زهرا(س) را می بیند و می‌گوید: آیا رسول خدا(ص) قبل از وفات خود، تصریحی بر امامت علی(ع) داشته اند؟ و آیا از طرف ایشان نصّی بر این مطلب وجود دارد؟ فرمود: «شگفتا و عجبا! آیا روز غدیرخم را فراموش کرده‌اید؟» عرضه داشتم: روز غدیر را می دانم (و آن غیر قابل انکار است). پرسیدم بانوی من! پس چرا علی علیه السلام سکوت کرد و برای گرفتن حقّ خویش قیام نکرد؟ حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمود: «ای اباعمر، رسول خدا(ص) فرمود: مَثَلِ امام (مثل علی)، همانند کعبه است، که مردم به سراغ آن می‌روند، نه آنکه کعبه به سراغ مردم بیاید.»

وی ادامه داد: کوفیان هم می‌گفتند امام را بیاورید یا در مثال کعبه را بیاورید؛ اما یاران امام حسین(ع) مانند کعبه، به دور ایشان طواف می کنند و انتظارات امام را به جا می‌آورند. انتظار صحیح این است که بدانیم امام زمان از ما چه می‌خواهد و به آن عمل کنیم.

روایت شنیدنی از «حاج شیخ محمود کُمْلَه‌ای»

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به نسبت لقمه حلال و انتظار، گفت: «حاج شیخ محمود کُمْلَه‌ای» در ایام اقامت‌ در نجف اشرف، ۴۰ شب چهارشنبه، به مسجد سهله مشرف شد. در این مدت، تلاش بسیار کرده که معصیت نکند و از غذاهای حیوانی نیز اجتناب کرد. در هفته ۳۴ یا ۳۵ به محضر مقدس مولا می‌رسد؛ مولا، سفره‌ای پهن، و از او نیز برای صرف غذا دعوت می‌کند. او، عذر می‌خواهد و می‌گوید: «من، در شرایطی هستم که غذای حیوانی نمی‌خورم» مولا می‌فرماید: «آنچه شنیدی، معنایش این است که مثل حیوان نخور، نه آنکه غذای حیوانی و گوشت نخور.»

به گفته وی؛ یک منتظر واقعی باید به فکر لقمه حلال باشد، گروه‌هایی که در مقابل سیدالشهدا(ع) بودند، شکم هایشان از لقمه حرام و شبهه پر بود، کسی که لقمه حرام می‌خورد نطفه‌اش حرام  و آن نطفه دشمن امام زمان(عج) می‌شود.

این کارشناس مهدویت گفت: از علی بن مهزیار نقل شده که امام زمان(عج) درباره توفیق نداشتن عده‌ای از افراد به زیارت ایشان فرموده است: «لا و لکنکم کثرتُم الأموالَ و تَجَبرتُم علی ضُعفاء المؤمنین و قطعتم الرحم الذی بینکم فاَی عُذر لَکم» یعنی «شما اموالتان را زیاد کردید و بر مؤمنان ضعیف کبر و بزرگی نمودید و قطع رحم کردید؛ پس هیچ عذری برای شما نیست.»

به گفته وی؛ اینکه ثروت اندوزی نکنیم و با بندگان قطع رحم نکنید از درخواست های امام زمان(عج) خطاب به علی بن مهزیار بود و اگر ما سعی کنیم خواسته‌های امام را  به جا بیاوریم، انتظار ما واقعی می‌شود.

بصیرت شاخصه اصلی منتظران واقعی

حجت الاسلام فوادیان گفت: انتظار باید توام با بصریت باشد؛ یاران امام حسین(ع) به ویژه حضرت قمر بنی هاشم انتظارات امام زمان(عج) خود را به جا می آوردند که توأم با بصیرت بود.

وی با اشاره به سه نوع بصیرت «اعتقادی، خداشناسی و امام شناسی» ادامه داد: در بصیرت اخلاقی منتظر واقعی به جای پرداختن به عیوب دیگران و مردم، غیبت و تهمت باید به نفس وعیوب خود مشغول باشد امری که در آموزه های دینی ما بسیار بر آن تاکید شده است.

این کارشناس مهدویت به بصیرت سیاسی اشاره کرد و گفت: در این نوع بصیرت؛ حق با امیرالمومنین(ع) و اولاد ایشان و حق با مهدی(عج) است و باید بدانیم هم اکنون حق با ولایت و ولی فقیه است، همانطور که زمانی که مسلم در کوفه بود حق با مسلم بود.

ایستادگی در مقابل ولی فقیه باطل است

وی در پایان خاطرنشان کرد: آن کس که در مقابل مقام معظم رهبری ایستادگی می‌کند ولو اینکه در دفاع مقدس تلاش کرده و اهل خیر است، شک نکند که او طرف باطل است. 

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.